Nu je weet wat voor kaarten er zijn en hoe je ze kunt spelen gaan we nu kijken naar het verloop van een beurt. Voordat je begint doe je dit:

– Iedere speler begint met 20 levens. Gebruik een dobbelsteen of pen en papier om deze bij te houden.
– Iedere speler heeft zijn eigen deck (stapel kaarten). Voordat je begint met spelen schud je deze zodat je niet weet wat de volgorde van de kaarten is.
– Iedere speler raapt 7 kaarten.

De beurt

De beurt is opgedeeld in een aantal delen. In ieder deel gebeuren verschillende dingen en kun je andere acties nemen.

1. Untap

Iedere beurt begint met een untap step. Hierin untappen al je getapte kaarten.

2. Upkeep

Na het untappen volgt de Upkeep step. Tijdens deze step kunnen bepaalde kaarten je vragen om actie te ondernemen.

roaring-primadox

Roaring Primadox heeft een eigenschap die op het begin van je upkeep step iets doet. In dit geval wordt je verplicht een van jouw creatures vanuit het spel terug naar je hand te nemen.

ajanis-mantra

Ajani’s Mantra geeft je een leven op het begin van je upkeep.

3. Draw

Na de upkeep volgt de draw step. Nu raap je de bovenste kaart van je library en voegt deze toe aan je hand.

4. Eerste Main phase

Vervolgens heb je een main phase. De main phase is het enige moment waarop je kaarten kunt spelen. Instants zijn hierop een uitzondering, die mag je (bijna) altijd spelen.
Je speelt een landje door deze in het spel te leggen vanuit je hand. Dit kost niets. Je mag per beurt maar 1 landje spelen.
Je speelt een kaart door de mana cost te betalen. Als dit een permanent is leg je hem voor je neer. Is het een instant of sorcery dan voer je het effect uit en leg je de kaart af.

Een belangrijk deel van Magic is de interactie. Op alles wat je doet mag je tegenstander reageren, en jij mag reageren op alles wat je tegenstander doet. De reactie gaat altijd voor op wat er eerst gedaan is.

Een voorbeeld: in zijn eigen main phase speelt Niek Runeclaw Bears. Hij tapt hiervoor een Forest en een Mountain. Voordat Runeclaw Bears in het spel komt mag Tom reageren, maar dat wil hij niet. Nu wil Niek Divine Favor op Runeclaw Bears spelen. Hij tapt hiervoor een Plains en een Forest. Tom wil nu wel reageren. Hij tapt twee Mountains en speelt Lightning Strike op Runeclaw Bears!

bearintrouble

Omdat Tom reageert gaat zijn kaart als eerste af. Lightning Strike doet 3 damage aan Runeclaw Bears. Omdat Runeclaw Bears maar 2 toughness (levenspunten) heeft gaat hij dood en wordt hij afgelegd. Divine Favor komt te laat en kan hem niet meer redden.
Als Tom niet had gereageerd had de beer +1 power (kracht) en +3 toughness gekregen van Divine Favor. Lightning Strike had hem dan niet meer kunnen vernietigen!

5. Combat

Na deze main phase volgt de combat phase. Dit is het moment waar je met je creatures ten strijde trekt. Alleen de speler die aan de beurt is mag aanvallen. De andere speler mag verdedigen. Het werkt als volgt:

Eerst kiest de aanvaller alle creatures waarmee hij wil aanvallen. Deze worden getapt.
Creatures die je net gespeeld hebt mogen niet meteen aanvallen. Alleen creatures die je op het begin van je beurt al in het spel had liggen kun je hiervoor kiezen.
Beide spelers hebben nu de kans om te reageren. Dit kan met instants of met effecten van kaarten die in het spel liggen.
Als niemand wil reageren of iedereen klaar is met reageren kiest de verdediger creatures waarmee hij wil verdedigen. Dit wordt blocken genoemd. De verdediger kiest welke van zijn creatures blocken en welke aanvallers ze blocken. Hij mag er ook voor kiezen een aanvaller met meerdere creatures te blocken of om helemaal niet te blocken. Een creature kan niet meerdere aanvallers blocken. Alleen een creature dat untapped is kan blocken.
Nadat alle blockers zijn bepaald wordt er gekeken of er aanvallende creatures zijn die door meerdere blockers worden tegengehouden. Als dat zo is dan bepaald de aanvallende nu de volgorde waarin de blockers schade zullen krijgen.
Daarna is er wederom een moment om te reageren.
Nu doen alle creatures schade aan elkaar. Ieder creature doet schade gelijk aan zijn power (het linker getal in de rechteronderhoek). Alle aanvaller doen schade aan de blockers, alle blockers doen schade aan de aanvallers. Creatures die niet geblockt zijn doen schade aan de verdedigende speler.
Creatures die evenveel of meer schade hebben gekregen als dat ze toughness hebben (het rechter getal in de rechteronderhoek) gaan dood. Ze worden afgelegd. Creatures die niet genoeg schade krijgen blijven in het spel. Spelers die schade krijgen verliezen zoveel levenspunten.

We doen een voorbeeld. Nick heeft twee creatures waarmee hij wil aanvallen: Runeclaw Bear en Roaring Primadox. Yuri heeft drie creatures: Witch’s Familiar, Walking Corpse en Ob Nixilis.

Nick heeft zijn creatures al getapt om aan te vallen. Beide spelers hebben geen effecten dus Yuri mag blockers aanwijzen. Ob Nixilis heeft in Yuri’s beurt aangevallen en ligt daarom getapt. Yuri mag deze ronde niet blocken met Ob Nixilis. Yuri kiest ervoor om Roaring Primadox te blocken met beide creatures. Dit heeft als voordeel dat ze alletwee schade gelijk aan hun power (kracht) aan hetzelfde creature doen. Hierdoor gaat Roaring Primadox dood, wat niet was gebeurd als slechts een van de twee had geblockt. Nick moet nu de volgorde bepalen. Witch’s Familiar wordt de eerste blocker en Walking Corpse de tweede.

Beide spelers hebben geen reacties, dus ze gaan schade verdelen. Roaring Primadox doet 3 schade aan Witch’s Familiar, want dat is de eerste blocker. Hij heeft daarna nog 1 power over en doet 1 schade aan Walking Corpse.
Witch’s Familiar en Walking Corpse doen allebei twee schade aan Roaring primadox.
Runeclaw Bear is niet geblockt en doet 2 schade aan Yuri.

Roaring Primadox en Witch’s Familiar hebben beide genoeg schade genomen om hun toughness te evenaren. Ze worden afgelegd. Yuri krijgt twee schade en gaat naar 18 levenspunten. Walking Corpse blijft 1 schade houden, maar omdat hij 2 toughness heeft blijft hij in het spel liggen.

6. Tweede Main phase

Na combat volgt er een nieuwe main phase. Deze is hetzelfde als de eerste, maar als je al een landje hebt gespeeld mag je er nu niet nog een spelen.

7. End step

Na deze tweede main phase volgt de end step. De end step is ongeveer hetzelfde als de upkeep. Sommige kaarten zullen iets doen in de end step.

advocate

Na de endstep volgt de cleanup. Hier gebeuren twee dingen:
De speler die aan de beurt is telt het aantal kaarten in zijn hand. Heeft hij er meer dan 7, dan moet hij kaarten afleggen totdat hij er 7 heeft.
Alle creatures die nog damage hebben (zoals Walking Corpse uit ons voorbeeld) verliezen deze damage. Voor de volgende beurt zijn ze weer helemaal heel!

Nu is je tegenstander aan de beurt. Zo wissel je elkaar af.

De beurt is duidelijk, laten we nu nog wat algemene dingen uitleggen!